HEPPATYTÖSTÄ MALLIKSI SAIJAN KERTOMANA

Minusta tuli malli vasta aikuisiällä. Olin 35-vuotias kun kävelin Fashion Unitin toimistoon ja Johanna antoi siihen mahdollisuuden. Olen aina ollut "poikatyttö". Ensimmäisen mallivalmennuksen kävin jo 13-vuotiaana, mutten koskaan ottanut portfoliokuvia tai vienyt asiaa muuten sen pidemmälle. Olin epämukavuusalueella ja liian nuori ottamaan haastetta muutoksesta. Hevoset, mopot ja kevarit kiinnostivat. Siihen aikaan Dingo oli IN ja Hanoi Rocks. Meillä oli pillifarkut, pörrötukka ja niittivyöt. Siitä muotinäytöslavalle oli todella pitkä matka!


Pisimmän työurani olen tehnyt hevosten parissa. Aloitin jo lapsena harrastuksen ja tein siitä aikuisena työn. Olen koulutukseltani Hevosharrasteohjaaja ja Hevostalouden agrologi. Olen tehnyt töitä ammattiravitalleilla aina Italiaa ja Ruotsia myöten. Ravihommissa ei ole ulkonäköpaineita. Yli 10 vuotta kuljin lippis päässä, ilman meikkiä ravihaalari päällä. Itsestä huolehtiminen käsitti suihkussa käynnin ja jos aikaa oli, niin hiusten harjauksen. Joskus laitoin rasvaa naamaan. Harvemmin sitäkään kun helteessä tarttui kaikki pöly. Työpäivät olivat pitkiä ja unen määrä vähäinen. Syötiin jos ehdittiin ja tupakkiakin meni.


Hevoshommat lopetin päälle kolmekymppisenä ja palasin Suomeen asumaan. Olin kovasti alipainoinen, huonoihoinen ja poikamainen. Aloin pikkuhiljaa kaivella sisäistä naistani. Muutin Jyväskylään ja huomasin lehdessä jutun Vuoden yrittäjästä Johanna Soilusta. Minulla oli ennestään vahva ennakkokäsitys mallitoimistojen toiminnasta, mutta jutun luettuani heräsi luottamus Fashion Unitiin. Muistan etenkin jutussa maininnan että FU:ssa mallina on kaikenlaisia ihmisiä. Siihen saakka seuraamissani toimistoissa kriteerit olivat todella vaativat ja yhteen muottiin valetut.

Olin todella yllättynyt kun Johanna ensi tapaamisella kiinnostui minusta (eniten ikäni vuoksi). Olin aina ajatellut, että mallin ura täytyy aloittaa viimeistään 15-vuotiaana. Toinen yllätys oli, kun Johanna kehoitti minun keräävän LISÄÄ painoa. On totta, että olin alipainoinen (FU haluaa malliensa olevan terveen näköisiä). Aika pian ensitapaamisesta aloitin mallivalmennuksen. Ajattelin ensin käyväni ainoastaan valmennuksen (lähinnä löytääkseni naisellisen puoleni), mutta nyt teen mallin töitä kuudetta vuotta. Kuudessa vuodessa Fashion Unitilla olen kasvanut heppatytöstä malliksi.


Kirjoittanut Fashion Unitin malli Saija T 

Kommentit